Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn SaNz
Email
Besök 310
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 18:25 - 18:e September 2007
Poster i forumet 77
Varningar 0
Grupp Medlem
Medlem sedan 12:55 - 9:e September 2005
Artiklar och filer
C++ Programmering Artikel - C C++ C#

Avatar


Presentation av SaNz

Hallå alla glada!
Nu är jag igång igen med kodningen och ska fortsätta från ett långt uppehåll sen i kanske mars Smiley
Så jag måste läsa om C++ Programmering Femte Upplagan igen Smiley
Höres!

Senaste inläggen i forumet

C++ Spelet version roligare
Haha! Men den fungerar iafSmiley Men det borde ni kunna hjälpa mig med, att där ni ser att monstret dör, att på något sätt återställa iEHP variabeln?

PS.Alla \ före n är borta btw...DS

Postad 16:59 - 17:e September 2007
C++ Spelet version roligare
Haha det var meningenSmiley

EDIT:
Någon som har ett svar? Hur ska jag göra så att variablerna inte sparas efter en strid?
Finns det någon sats som typ resetar värdet i en variabel?

Postad 15:50 - 17:e September 2007
C++ Spelet version roligare
Såja, det blir total buggat om du vill ändra en text med källkod i!
Blir en post i bugg forumdelen då.

Postad 20:01 - 15:e September 2007
C++ Spelet version roligare
Det bliv riktigt buggat! Fick iaf med det som jag ville ha med!
Det jag var rädd för är att koden blir för lång
och jag har nu löst problemet! MEN en sak fungerar inte riktigt som jag vill nu... Om man har dödat ett monster förut möter den igen, så har det monstret så mkt hp som: -blabla alltså minus det man skadade på den fienden när man dödade den! ,,r ganska störandeSmiley
Och nu kommer också koden, men gnäll inte på att den är typ precis exakt som Indys plix... (Jag VET att det är jobbigt för er att int variablerna ligger på samma rad...
  1. int bla, bla, bla
)
  1. #include <iostream>
  2. #include <ctime>
  3. #include <windows.h>
  4.  
  5. using std::cout;
  6. using std::cin;
  7. using std::string;
  8. using std::system;
  9. using std::srand;
  10. using std::rand;
  11.  
  12. string NyttSpel();
  13.  
  14. int Level1(string &sName, int &iHp, int &iDmg_min, int &iDmg_max);
  15.  
  16. int Level1(string &sName, int &iHp, int &iDmg_min, int &iDmg_max)
  17. {
  18. srand(time(0));
  19. bool bGoLevel1= true;
  20.  
  21. string sCmd;
  22. int iCurrentHp = iHp;
  23.  
  24. int Bana = 1;
  25. int Lvl = 1;
  26. int GetXp;
  27. int MaxXp = 200;
  28. int XP = 0;
  29. int EType;
  30. int iEHp;
  31. int iEDmg_min;
  32. int iEDmg_max;
  33. string sEName;
  34.  
  35. while (bGoLevel1)
  36. {
  37. system("cls");
  38.  
  39. cout << "Välkommen till bana 1!nMeny:n-----n[H]itta fiende att slåss medn[A]vsluta speletnVal:n";
  40.  
  41. cin >> sCmd;
  42.  
  43. if (sCmd == "a" || sCmd == "A")
  44. {
  45. return 3;
  46. }
  47.  
  48. if (sCmd == "h" || sCmd == "H")
  49. {
  50. if (Bana = 1)
  51. {
  52. EType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1;
  53. if (EType == 1)
  54. {
  55. sEName = "Kamelbulle";
  56. iEHp = 2358;
  57. iEDmg_min = 300;
  58. iEDmg_max = 460;
  59. GetXp = 200;
  60. }
  61. else if (EType == 2)
  62. {
  63. sEName = "JockeG";
  64. iEHp = 2500;
  65. iEDmg_min = 400;
  66. iEDmg_max = 488;
  67. GetXp = 200;
  68. }
  69. else if (EType == 3)
  70. {
  71. sEName = "Purseman";
  72. iEHp = 2;
  73. iEDmg_min = 1;
  74. iEDmg_max = 1;
  75. GetXp = 200;
  76. }
  77. }
  78.  
  79. while (true)
  80. {
  81. cout
  82. << "nSlåss mot fiende:n------------------nDu möter en " << sEName << "!n"
  83. << "Fiendens liv: " << iEHp << "n"
  84. << "Dina liv: " << iCurrentHp << "n"
  85. << "Meny:n-----nSlå i [M]agennSla i [F]otennSla i [H]uvudetnVal:n";
  86.  
  87. cin >> sCmd;
  88. if (sCmd == "m" || sCmd == "M")
  89. {
  90. if (EType == 3)
  91. iEHp+=2;
  92. else if (EType == 2)
  93. iEHp-=2;
  94. }
  95. else if (sCmd == "f" || sCmd == "F")
  96. {
  97. if (EType == 1)
  98. iEHp+=1;
  99. else if (EType == 3)
  100. iEHp-=1;
  101. }
  102. else if (sCmd == "h" || sCmd == "H")
  103. {
  104. if (EType == 2)
  105. iEHp+=1;
  106. else if (EType == 1)
  107. iEHp-=1;
  108. }
  109. system("cls");
  110.  
  111.  
  112. iEHp -= rand() / (RAND_MAX / iDmg_max + 1) + iDmg_min;
  113. if (iEHp <= 0)
  114. {
  115. cout << " Du dodade monstret, bra gjort!n";
  116. if (XP < MaxXp)
  117. {
  118. XP = XP + GetXp;
  119. cout << "Du ager, mkt xp kvar till ding haha!n";
  120. cout << "Du har: " << XP << "/" << MaxXp;
  121. }
  122. Sleep(2000);
  123. system("cls");
  124.  
  125. if (XP >= MaxXp)
  126. {
  127. iHp = iHp + 100;
  128. XP = XP - MaxXp;
  129. Lvl = Lvl + 1;
  130. MaxXp = MaxXp + 100;
  131. cout << "DU DINGA LEVEL " << Lvl << ", Grattis!n";
  132. cout << "Du fick också 100 mer HP! Gz Mon!n";
  133. cout << "Du har nu: " << iHp << " hp!n";
  134.  
  135. Sleep(3000);
  136. system("cls");
  137. if (Bana = 1)
  138. {
  139. cout << "Välkommen till bana 2!n"
  140. << "Bana 2 är mitt ute i Staden! Passa dig!n";
  141. Bana = Bana + 1;
  142. }
  143. }
  144.  
  145. cout << "Vill du fortsatta?n[J] [N] ";
  146. cin >> sCmd;
  147.  
  148. if (sCmd == "J" || sCmd == "j")
  149. {
  150. system("cls");
  151. }
  152. if (Bana = 2)
  153. {
  154. cout << "Välkommen till bana 2!nMeny:n-----n[H]itta fiende"
  155. << "att slåss medn[A]vsluta speletnVal:n";
  156. }
  157. cin >> sCmd;
  158. if (sCmd == "a" || sCmd == "A")
  159. {
  160.  
  161.  
  162. else if (sCmd == "N" || sCmd == "n")
  163. {
  164. return 3;
  165. }
  166.  
  167. cin.get();
  168. cin.ignore(1, ''n'');
  169. }
  170. else
  171. {
  172. iCurrentHp -= rand() / (RAND_MAX / iEDmg_max + 1) + iEDmg_min;
  173.  
  174. if (iCurrentHp <= 0)
  175. {
  176. bGoLevel1 = false;
  177. iCurrentHp = iHp;
  178. break;
  179. }
  180. }
  181. }
  182. }
  183. }
  184. }
  185.  
  186.  
  187.  
  188.  
  189.  
  190. string NyttSpel()
  191. {
  192. string sTmpName;
  193. system("cls");
  194. cout << "Valkommen till Kottbulle ute i vida varlden spelet!nSkriv in ditt namn sa vi kan borja: ";
  195. cin >> sTmpName;
  196. return sTmpName;
  197. }
  198.  
  199. int main()
  200. {
  201. string sCmd;
  202. string sName;
  203. bool bGo = true;
  204. int iTmp;
  205.  
  206. int iHp = 5000;
  207. int iDmg_min = 1000;
  208. int iDmg_max = 1500;
  209.  
  210. while (bGo)
  211. {
  212. cout
  213. << "#################################################n"
  214. << "# #n"
  215. << "# Kottbulle i vida varlden spelet! #n"
  216. << "# #n"
  217. << "#################################################n"
    Postad 19:55 - 15:e September 2007
C++ Spelet version roligare
Tjenatjena!

Gör som sagt C++ spelet i Nybörjarguiden lite roligare med levels och olika banor.
Men jag har stött på ett problem, jag kan inte komma till bana två när man ska komma dit, alltså efter att man har blivit level 2! Försökte med goto, men visade sig att man måste ha destinationen över själva goto satsen...
Så snälla hjälp, om ni behöver kod säg till!

Postad 16:13 - 14:e September 2007

Skicka meddelande
Läs SaNzs blog