Forum huvudsida -> Hårdvara -> AGP eller PCIe?
Sidor: 1
| HärJ | 17:42 - 22:a September 2005 | Post #1 | |
|
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
Vilket är bäst om man ska köra linux? om jag ska vara helt ärlig så vet jag inget om PCIe till linux. det är rätt bra att veta när man ska köpa moderkort. Hilfe bitte! ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
|
| Independence | 17:49 - 22:a September 2005 | Post #2 | |
|
Administratör Inlägg: 1797 Skicka PM |
Jag kör PCIe och det är inga problem alls, tror du bör satsa på det då AGP troligtvis kommer försvinna snart. Det som kan vara problem är vettiga drivrutiner till grafikkortet, men kör du nVidia så går det rätt bra. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
|
| HärJ | 18:00 - 22:a September 2005 | Post #3 | |
|
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
hade iofs inte tänkt nåt annat än nvidia tack för hjälpen. ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
|
| sdac | 16:36 - 16:e Mars 2007 | Post #4 | |
|
Medlem Inlägg: 235 ![]() Skicka PM |
Kan tillägga att PCIE är baserat på PCI-standarden, den följer samma ACPI-schema och interrupt-struktur. Det går således att köra ett PCIE-kort med PCI-drivrutiner. Så visst fungerar det bra i Linux. Ett bra exempel på detta är FreeBSD, kernelkoden har endast PCI-drivrutiner och AGP-drivrutiner, PCIE körs under PCI. Ett annat exempel är X Windows system, vari PCIE-kort gör så att X gör en fallback till PCI-drivrutinerna. |
|
| Dread | 21:18 - 23:e Mars 2007 | Post #5 | |
|
Medlem Inlägg: 135 Skicka PM |
kanske lite offtopic, men mitt grafikkort dog i morse, pci-e, men kan man ha agp kort i pci-e uttag (antagligen inte), men som jag förstått det så är skillnaden uttags mässigt att pci-e har fler portar, så tekniskt sätt så borde det gå att sätta i ett agp-kort i uttaget, tror som skrivet inte det går, eller snarare är ganska säker på att det inte går, men är inte insatt i det... ------------------------- c++ |
|
| Fasting | 22:28 - 23:e Mars 2007 | Post #6 | |
|
Medlem Inlägg: 121 ![]() Skicka PM |
Citat av Dread: kanske lite offtopic, men mitt grafikkort dog i morse, pci-e, men kan man ha agp kort i pci-e uttag (antagligen inte), men som jag förstått det så är skillnaden uttags mässigt att pci-e har fler portar, så tekniskt sätt så borde det gå att sätta i ett agp-kort i uttaget, tror som skrivet inte det går, eller snarare är ganska säker på att det inte går, men är inte insatt i det... Det går verkligen inte att du ska inte testa det heller. ------------------------- Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något. |
|
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Hårdvara -> AGP eller PCIe?
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2012-05-23 12:07
Vecka: 21
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 16
Medlemmar
Medlemmar: 1623
Senaste medlemmen: Marcus1992
Forum
Senaste inlägget: BlinkenCamp 2011 (10:43 - 20:e Maj 2012, av Fasting)
Wiki
Senaste ändringen:
HAR Bil (rev: 2, tid: 13:53 - 11:a Juli 2009)
Chatt
#blinkenlights @ Freenode
Webbchatt
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.