Forum: IndyRPG - Ressurection

Forum huvudsida -> Projekt -> IndyRPG - Ressurection

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 20:07 - 28:e Maj 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Det har på senare tid blivit lite liv i IndyRPG igen, tack vare HerJ som bestämde sig för att testa på livet som grafiker. Sedan hoppade två till på och så var det igång. Om folk håller motivationen uppe lite kanske det kan bli något av det, vi välkommnar självklart kritik och förslag.

Status:
Version 0.3.2 är på gång för fullt, det är mycket som är nytt. Fyra (tror jag) nya sprites till NPCs, lite trädsprites, ny font till dialogerna på grafiksidan. Sedan har det även dykt upp några riktiga Quests som är lite mer invecklade än att lämna en nyckel till en främling. Några nya banor är också på gång och en del nya funktioner i motorn håller på att utvecklas. Kort sagt börjar det bli lite mera än bara en grafikmotor med ett scriptspråk till Smiley
Version 0.3.2 vart 0.4.0 eftersom det hände så mycket, den är nu släppt och vi jobbar vidare på nya grejor.

Projektmedlemmar:
Independence - Projektledare, programmerare
HerJ - Grafiker
Akagaado - Questdesigner, scriptare
Hetzz - Leveldesigner

Vi välkommnar såklart flera medlemmar, känner ni att ni vill bidra med något så säg till!

Bilder:



Ladda ner:
IndyRPG v0.4.0 Win32
IndyRPG v0.4.0 Linux

Utveckling:
Ni kan följa utvecklingen och ladda ner senaste banorna, bilderna, questsen, binärerna mm på http://trac.indyrpg.blinkenlights.se/

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 17:08 - 8:e Juni 2005


HärJ 08:47 - 29:e Maj 2005 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Får la tacka indy som gjorde en tävling som jag inte orka va med i Smiley
Rita är en intressant omväxling

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 09:41 - 29:e Maj 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag tänkte testa, men jag upptäckte att det är closed source, så det får va.

-------------------------
Ljusblå



HärJ 10:23 - 29:e Maj 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
det är open graphic iaf
mejla mig så kan du få dem, nämn bara att du fått dem från mig när du anväder dem Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 11:53 - 29:e Maj 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Så funkar det inte riktigt. För att det ska vara open graphic så måste du skriva en readme-fil där det står exakt hur licensen ser ut. Du gav precis mig rättigheter att göra saker med dem (hur juridisk din formulering är kan vi ta senare Smiley ), men för att det ska vara open graphic måste alla få samma rätt...

-------------------------
Ljusblå



Independence 13:50 - 29:e Maj 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Det är tänkt att vi ska ha ett litet snack idag, och disskutera licenser och en ny release. Förhoppningsvis blir det väl GPL på själva programmet och scriptsen, och sedan någon CC-licens på grafiken. Och sedan så kommer det nog en ny release om ett par dagar.
Binärer till version 0.3.2-pre2 är uppe på SVN (Både Win32 och GNU/Linux), men de nya configfiler som behövs finns inte så man måste modifiera rätt mycket själv om man vill använda dem.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 22:10 - 30:e Maj 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Projektet går frammet med stor fart skulle jag vilja påstå, har hänt massor idag t ex. Vi börjar komma fram emot release av 0.3.2 som sagt, kanske imorgon eller dagen därpå. Då kan ni se vad som har hänt Smiley Då kommer en uppdaterad linuxversion också, 0.3.1 kom ju tyvärr inte till linux.

Och så ska jag väl påpeka att projektet numera är Open Source, licenserat under GPL. Såsen går att tanka på SVN, det är dock ingen skönhet direkt, och man behöver pula lite för att få den att kompilera, men det ska gå i både MS VC++ .NET och GCC.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:57 - 31:a Maj 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Måste man pula för att det ska kompilera är det ett uppenbart brott mot gpl, eftersom binärerna uppenbarligen gick att kompilera.

-------------------------
Ljusblå



Independence 19:49 - 31:a Maj 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Möjligtvis ett brott mot GNU Coding Standards då det inte finns fungerande autoconf och automake, men det är knappast ett brott att man måste konfigurera saker för att det ska gå att kompilera (man behöver inte ändra i koden alltså, bara i sin kompilator som man har).

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:23 - 31:a Maj 2005 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Direkt kapat från GPL: "For an executable work, complete source code means all the source code for all modules it contains, plus any associated interface definition files, plus the scripts used to control compilation and installation of the executable."
Sorry, men jag tror från sista kommat och framåt gör att du bryter mot GPL.

-------------------------
Ljusblå



Independence 22:09 - 31:a Maj 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Om jag inte har några script för att kontrollera kompilation och installation då?

Edit: Gah, nu spårar ju tråden ur totalt!
Kan meddela att release utav v0.4.0 kommer på söndag iaf. Materialet som kommer finnas med i v0.4.0 tar kanske ungefär 10 min att spela igenom, rätt bra förbättring mot 0.3.1 som tog typ 20 sek att spela igenom Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 23:05 - 31:a Maj 2005


Independence 22:44 - 7:e Juni 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Nu är det vi alla har väntat på äntligen här! En ny release utav IndyRPG!! Smiley
Ladda ner här: http://files.blinkenlights.se/Games/IndyRPG/IndyRPG-0.4.0.zip
Rapportera buggar och föreslå nya funktioner här: http://trac.indyrpg.blinkenlights.se/

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 23:58 - 7:e Juni 2005 | Post #13
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
weee!
Det äger din mammas tofflor Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 08:42 - 8:e Juni 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
tankar nu återkommer med komentar

[edit] fint! tycker bara att textrutan skall flyttas utanför "spelrutan" ibland skymmer den spelaren.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!

Senast redigerad 08:51 - 8:e Juni 2005


Independence 15:27 - 8:e Juni 2005 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
nibbo: Genom att göra spelplanen mindre, eller genom att förstora fönstret? Eller så kanske man kan sätta den överst i fönstret ifall gubbarna är under.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 18:42 - 8:e Juni 2005 | Post #16
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vad sägs om halvtransparent, det skulle va snyggt

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 20:03 - 8:e Juni 2005 | Post #17
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
tror att spelplanen skall vara lika stor men föstret förstorad... men valet är erat Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 20:24 - 8:e Juni 2005 | Post #18
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
man kan ju ha invetorys där när det inte är dialog.
2 frugor i en smäll Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 20:33 - 8:e Juni 2005 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Funderar annars på att minska tiles till 32x32 och köra 640x480 och ha inventory och sånt på kanterna. 1024x768 känns lite stort av någon anledning. Eller det kanske är bra egentligen..

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 22:26 - 8:e Juni 2005 | Post #20
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
nej!
byter du till 32x32 så måste jag göra om allt
det betyder att du mister en grafiker Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 22:54 - 8:e Juni 2005 | Post #21
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av HärJ:
nej!
byter du till 32x32 så måste jag göra om allt
det betyder att du mister en grafiker Smiley


går det inte att bara skala ner dem?

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 23:18 - 8:e Juni 2005 | Post #22
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
lr förlänga rutan lite.
Det vore bäst enligt mig

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 15:40 - 9:e Juni 2005 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Förlänga rutan? Ifall du menar förlänga fönstret så kommer det ju bli lite skumt eftersom texten då hamnar åt fel håll. Göra fönstret högre skulle ju kanske gå, men då blir formatet konstigt. Isf så får man både höja och bredda fönstret och sedan ha något porträtt på spelaren eller liknande till höger.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 17:15 - 9:e Juni 2005 | Post #24
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
men indy, släpp principerna ett tag
gör bara rutan högre. lägg alla dialoger och shit där
nu kan du ta upp principerna igen Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 17:19 - 9:e Juni 2005 | Post #25
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Ehum, man måste ha ett grafikläge som stödjer 800x819 eller vad du nu vill ha för något också, och ärligt talat tror jag inte att det finns... Det skulle som sagt bli fel proportioner i fullscreen osv.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Projekt -> IndyRPG - Ressurection
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen