Forum: C++ Nybörjarguide

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> C++ Nybörjarguide

Sidor: 1 2 3 4 5

Till botten

Thakiller26 19:05 - 12:a Oktober 2006 | Post #51
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Jag får 2 errors som jag inte vet varför eller var dom felen kommer ifrån detta e första tutorialen jag kollade i.Och så här ser felen ut Error E2040 project1.cpp 1: Declaration terminated incorrectly.och
Error #2206 project1.cpp 2: Illegal character "#" <0x23> p.s jag ve tinte hur man skriver codad i forumet så skriver vanligt. Först startade jag anteckningar och skrev dessa coderna.
-L"c\Borland\Bcc55\include"
-L"c\Borland\Bcc55\lib"
och döpte den till exakt så här och gjorde så den sparades i alla filer. Och döpte den till "bcc32.cfg" i Borland bin. och andra som dom vissade vad jag skulle göra på gjorde jag så här
-L"c\Borland\Bcc55\lib"
och gjorde likadant som jag skrev däruppe fast döpte den till "ilink.cfg".
Sen gjorde jag ny anteckning och skrev såhär
cd
cd Borland\BBCC55\Bin
bcc32 project1
@pause
project1.exe
@pause
P.ss tror felet är här.döpte den till "make.bat" och valde alla filer.
Sen gjorde jag en till
1.
2. #include <iostream>
3. int main{} {}
4.
Sen när jag startade kom det upp dessa errors
Error E2040 project1.cpp 1:Declaration terminated incorrectly. Och
Error #2206 project1.cpp 2: Illegal character "#"

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 14:20 - 13:e Oktober 2006 | Post #52
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Thakiller26: Radnummren ska inte vara med i källkodsfilen, förutom det ser du ut att ha gjort rätt tycker jag.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 17:04 - 19:e Oktober 2006 | Post #53
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Jag har nu skrivit om nästan all text i guiden, jag har rättat massor av fel i koder, förtydligat förklaringar och tagit bort språkliga fel med mera. Hoppas att guiden är tydligare och bättre nu! Hittar ni några fel så är det bara att komma med en rättning här.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





SaNz 15:34 - 9:e November 2006 | Post #54
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Kanske skulle försöka lägga in en enkel grej?
cout.put(); är ju bra eller hur??
Och jag körde igenom hela guiden för skojs skull Smiley och kan inte få spelet att fungera Smiley
Problemen är string NyttSpel() funktionen
och tro det eller ej: int main() Smiley
lol så


-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



SaNz 15:35 - 9:e November 2006 | Post #55
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
här kommer felmeddelanden:
C:\Documents and Settings\JockeP\Skrivbord\Blinkenlights\C++\Spelet\spelet.cpp: In function `int Level1(std::string&, int&, int&, int&)':
C:\Documents and Settings\JockeP\Skrivbord\Blinkenlights\C++\Spelet\spelet.cpp:129: error: expected primary-expression before "NyttSpel"
C:\Documents and Settings\JockeP\Skrivbord\Blinkenlights\C++\Spelet\spelet.cpp:129: error: expected `;' before "NyttSpel"

C:\Documents and Settings\JockeP\Skrivbord\Blinkenlights\C++\Spelet\spelet.cpp:140: error: expected primary-expression before "int"
C:\Documents and Settings\JockeP\Skrivbord\Blinkenlights\C++\Spelet\spelet.cpp:140: error: expected `;' before "int"

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Smygis 20:07 - 16:e Februari 2007 | Post #56
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
[...sikt] Du ska inte ha någon funktions deklaration om funktions definitionen ligger före main, Det ser extremt skräpigt ut.[/...sikt]

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Nissebosselasse 21:28 - 16:e Februari 2007 | Post #57
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
    Citat av Smygis:
[...sikt] Du ska inte ha någon funktions deklaration om funktions definitionen ligger före main, Det ser extremt skräpigt ut.[/...sikt]


Hur gör du med de funktioner som inte anropas från main? Funktioner som anropar andra funktioner vars kroppar kommer efter den anropande funktionen? Eller ska du hålla koll och flytta runt funktionskropparna så att de inte anropar varandra innan de finns?

,,nnu bättre är i varje fall att dela upp funktionerna i enskilda filer (modulprogrammering). Det borde kanske finnas en artikel om det också? Som den här:
http://www.gamedev.net/reference/programming/features/orgfiles/

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Smygis 13:05 - 17:e Februari 2007 | Post #58
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Nissebosselasse:
    Citat av Smygis:
[...sikt] Du ska inte ha någon funktions deklaration om funktions definitionen ligger före main, Det ser extremt skräpigt ut.[/...sikt]


Hur gör du med de funktioner som inte anropas från main? Funktioner som anropar andra funktioner vars kroppar kommer efter den anropande funktionen? Eller ska du hålla koll och flytta runt funktionskropparna så att de inte anropar varandra innan de finns?

,,nnu bättre är i varje fall att dela upp funktionerna i enskilda filer (modulprogrammering). Det borde kanske finnas en artikel om det också? Som den här:
http://www.gamedev.net/reference/programming/features/orgfiles/


Helt klart så lägger jag dom efter main.
definitionerna ska inte ligga före main. Eller ens i samma fil som main men det är kanske lite för avancerat för dom första exemplen.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



NetNinja 18:35 - 17:e Februari 2007 | Post #59
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
    Citat av Nissebosselasse:
    Citat av Smygis:
[...sikt] Du ska inte ha någon funktions deklaration om funktions definitionen ligger före main, Det ser extremt skräpigt ut.[/...sikt]


Hur gör du med de funktioner som inte anropas från main? Funktioner som anropar andra funktioner vars kroppar kommer efter den anropande funktionen? Eller ska du hålla koll och flytta runt funktionskropparna så att de inte anropar varandra innan de finns?

,,nnu bättre är i varje fall att dela upp funktionerna i enskilda filer (modulprogrammering). Det borde kanske finnas en artikel om det också? Som den här:
http://www.gamedev.net/reference/programming/features/orgfiles/


Skulle tycka det vore asbra med en tutorial om det, Den tutorialen på gamedev var ganska svårtolkad, försöker dela upp ett project i flera filer nu för att försöka förstå hur det funkar. Hade varit bra med ett exempel...

-------------------------





stampe 14:14 - 24:e Oktober 2007 | Post #60
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Hej har hittat fel i "ett litet spel" där du säger åt iHp att återupplivas till fullt liv..

Du har lagt den i


iCurrentHp -= rand() / (RAND_MAX / iEDmg_max + 1) + iEDmg_min;
if (iCurrentHp <= 0) {
bGoLevel1 = false;
iCurrentHp = iHp; break;
}

Vilket gör att livet inte healas upp förens du dör, så dödar du ett monster, så har du samma liv som fårn förra monstret.

lägg det så här istället


iEHp -= rand() / (RAND_MAX / iDmg_max + 1) + iDmg_min;

if (iEHp <= 0) //Om fienden dog        
{
                    
cout << "Grattis Du d\224dade Monstret, Bra gjort!"<<endl;

iCurrentHp = iHp; // ...terstället liven
getch();
break;
}


Sen blir det bättre att lägga


srand(0));


I int main() funktionen,
för om du kör level1 flera gånger så seedas det flera gånger å då funkar inte rand riktigt

Ha det gott.




stampe 02:35 - 12:a November 2007 | Post #61
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
ingen här som bryr sig om denna artikeln längre?..




Independence 08:59 - 12:a November 2007 | Post #62
Administratör
Inlägg: 1799


Skicka PM
Jag ändrade nu, troligtvis gick väl någonting annat sönder dockSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





lalja 23:01 - 5:e Januari 2008 | Post #63
Medlem
Inlägg: 49


Skicka PM
Bättre guide får man leta efter, dock så vare rätt länge sedan jag läste denna, minns dock att jag blev glad när jag hittade den efter x antal timmar att hitta en vettig C++ Guide.
Men iaf, Skit bra!
Hat'' bra!
*Efter kollat igenom*
Ruggigt bra fortfarande!Måste dra till och ge den 9/10!:)

Som sagt bättre SVENSK tutorial får man leta efter!
Finns väl inte så många tutorials om C++ på nätet som är svenska.
Men det blir ju offtopic men ja, underbart!Smiley

-------------------------
MVH Lalja C++

Senast redigerad 07:28 - 6:e Januari 2008


adri 18:36 - 17:e Januari 2008 | Post #64
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Edit: Glömde titta innan.


Senast redigerad 19:02 - 17:e Januari 2008


flattery 20:35 - 22:a Januari 2008 | Post #65
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej, tack för en bra guide! men behöver lite hjälp:D När jag kör programmet och ska skriva in mitt namn så försvinner rutan när jag trycker på enter! har hänt samma sak på t ex "skriv ditt favorittal kodningen....." Här kmr koden, säg till om ni ser nåt fel!






#include <iostream>
#include<string>

using std::cout;
using std::cin;
using std::string;

int main()
{
string name;

cout << "Vad heter du?";
cin >> name;

if (name == "Grodan")
{
cout << "det heter jag också!\n";
}
else
{
cout << "Hej " << name << "!";
}

return 0;
}



Senast redigerad 20:36 - 22:a Januari 2008


Python 21:17 - 22:a Januari 2008 | Post #66
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
sätt raden cin.get(); innan return 0; så borde det funka. Om det forfarande nte funkar kan du sätta dit en till likadan rad.

-------------------------
-------------------------



tobbez 21:27 - 23:e Januari 2008 | Post #67
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Eller så kan man läsa den här tråden.




Orgil 17:04 - 3:e Mars 2008 | Post #68
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hallå! Jag har haft stor nytta av denna guide som jag tycker är väldigt braSmiley men jag har funderat på en sak.
cin.get(); gör att man måste klicka på Enter för att stänga programmet men går det att ändra så att man stänger med t.ex. Esc istället??




piers 19:05 - 16:e Mars 2008 | Post #69
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Hej!

Jag undrar vilket program jag ska använda när jag programmerar?

-------------------------





Python 20:59 - 16:e Mars 2008 | Post #70
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Nu förstår jag inte vad du menar för program.
Men om du menar vad du ska skriva koden i rekomenderar jag att du skaffar en IDE.
Om du vill ha en kompilator så kan du också skaffa en IDE då det brukar följa med en kompilator.
Om du sitter i Windows kan du prova IDE:n Dev-C++: http://www.bloodshed.net/devcpp.html


Om det var något annat program du ville ha så säg bara till.

Lycka till med programmeringen!Smiley

-------------------------
-------------------------



piers 21:10 - 16:e Mars 2008 | Post #71
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Tack!

Jag menar vilket program jag ska skriva programmeringskoden i. Jag testade att installera IDE. Men det fungerade inte under installationen. Jag har hört talas om ett program som heter Microsoft visual studio. ,,r det rekommenderande?


-------------------------





FunkyChicken 21:36 - 16:e Mars 2008 | Post #72
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Visual Studio är en IDE. (En IDE är alltså inte ett speciellt program, utan en speciell sorts program som kan göra lite av varje som är bra när man programmerar: skriva textfiler, strukturera upp kod, kompilera och länka källkod och bibliotek och samla ihop olika filer till projekt.) Visual Studio är väldigt populärt och bra på många vis. Nackdelen är att det är rätt stort och fläskigt, en vanlig hemmakodare använder knappast ens en procent av alla verktyg och funktioner. Det finns en nedbantad version bara för C++ som heter Visual C++ Express Edition. Den är gratis och finns att ladda ner på microsofts hemsida. Bara för windows förstås.




piers 06:31 - 17:e Mars 2008 | Post #73
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Okej, men den nedbantade versionen för C++ (visual C++ Express). ,,r det som en demo eller som ett helt program så jag kan göra alt?

-------------------------



Senast redigerad 06:32 - 17:e Mars 2008


Python 07:42 - 17:e Mars 2008 | Post #74
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Det är ett helt program som man kan använda så länge man vill och göra allt i.

-------------------------
-------------------------



spite_nike 14:07 - 17:e Mars 2008 | Post #75
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Jag har en liten fråga. För mig blev det så att kommando konsolen stängs så fort ja kör koden, så att man inte hinner se vad som skrivs ut. Därför lägger jag till cin.get(); i slutet av alla koder. Men det lilla "problemet" är att ifall det tidigare i koden finns någon cin funktion så måste jag lägga till två st cin.get(); Varför blir det så? Och sen undrar jag om det finns någe bättre sätt att göra det eller om man bör fortsätta skriva det två ggr?

Utmärkt guide för övrigt! En liten sak som jag personligen gillat (bara för jag e riktigt nördig) skulle va om de stog vad alla funtioners namn stog för, även om jag lyckats lista ut de flesta som jag inte redan känner igen från andra språkSmiley

-------------------------
"Where in the Nine Hells did you ever get the notion I would fight fair?EUR
- Drizzt DoEUR(TM)Urden



Sidor: 1 2 3 4 5

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> C++ Nybörjarguide
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen